Pohdintaa pimeässä. Osa MLCXVII

Tämän yön teemana on alkoholi.

Kävin tässä iltana eräänä läpi kuvia eri elävöitys aikakausista. Yksi asia mikä pisti silmiini kaikissa oli alkoholi. Usein vielä epäaikakautinen.
Keskiaikaharrastajat juovat väkeviä, landsknechtit vetelevät drinksuja kaiverretuista ananaksista, länkkärit istuvat nilkkojaan myöten kaljatölkeissä jne. Miksi?
Älkää luulko että olen totaalikieltäytyjä alkoholista tai että tämä avautuminen johtuu jostain viimeaikoina tapahtuneesta. Jäin vain miettimään miksi lähes kaikissa ”aikuisten” harrastuksissa pitää alkomaholin olla niin järjettömän tärkeä asia? En todellakaan kieltäydy esim. oluesta elävöittäessäni ja saatampa tarjottua viskiäkin juoda. Mutta ainakaan minä en koe alkoholia tahi juhlintaa tärkeänä osana omaa elävöitystäni. Jos tahdon bilettää ja ottaa kuppia niin voin tehdä sen kotonani kuunnellen Slayeria ja Blind Guardiania. En koe että keskiaikavaatteet(muun periodin vaatteista ei ole kokemusta) mitenkään muuttavat alkoholikokemustani.

Mutta jos jollakulla on jotain rakentavaa kommenttia niin antaa palaa. En tuomitse vaan yritän ymmärtää.
Maailmassa on kyllä monta muutakin asiaa mitä en ymmärrä. Mutta jätetään ne omaan onneensa tällä kertaa.

Muuten. Jos joku jotain muuta aikakautta elävöittävä lukee tämän niin kerro ihmeessä oman ”skenesi” kokemuksia koska olen utelias millaiset geimit muualla on. En usko parin kuvan sanovan kaikkea.

Ensi kerralla: Armonpaloja luvassa.

Advertisements
Kategoria(t): Uncategorized Avainsana(t): . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

8 vastausta artikkeliin: Pohdintaa pimeässä. Osa MLCXVII

  1. Gytha sanoo:

    Kommentoin nyt ekaa kertaa blogiasi sitä jo pitemmän aikaa lukeneena. Itse en kuulu varmastikaan keskiaikatapahtumissa eniten alkoholianauttivien joukkoon, mutta koen, että kohtuullinen alkoholinkäyttö tapahtumissa kyllä kuuluu keskiaikaharrastukseeni, vaikka ei ole suinkaan se tärkein juttu, miksi haluan tätä hienoa elävöittämisharrastusta tehdä.

    Enemmän kuin alkoholinkulutukseen itseensä tapahtumatissuttelu liittyy osaltani siihen, että silloin näkee vanhoja, usein ympäri Suomea asuvia tuttuja pitkästä aikaa. Tapahtuma on myös niin vahvasti irrallinen kokemus arjesta, että silloin tulee ehkä tartuttua pulloon tavallista useammin. Tapahtumissamme (SCA) hyvällä ruualla on myös keskeinen sija, joten viinin juonti kuuluu olennaisena osana pitokulttuuriin.

    Itse kiinnitän kuitenkin huomiota juomisen ajanmukaisuuteen. Juomatölkki kädessä minua ei nähdä edes saunalla. Toisinaan mukaan tarttuu tosin hiukan epäajanmukaisia makusiidereitä, mutta nautin niitä omasta 1300-luku tuopistani. Jos minulla on viiniä mukana tapahtumassa koetan joko piilottaa pullon tai kaataa viinin jonkun kannuun, ellei sitten pullo itsessään ole tarpeeksi keskiaikaisen näköinen. Aika moni meillä panostaa ajanmukaisuuteen juomissa tekemällä itse omat oluensa, simansa tai liköörinsä.

    • knotte sanoo:

      Terve.

      Kiva kuulla miten teillä hommat pyörivät(en tunne paljoakaan SCA:n tapoja.)
      Kuten mainitsinkaan, en olekkaan sitä mieltä että alkomaholi pitäisi laittaa pannaan tms. Ja jouduin tekstiäni pohtiessa toteamaan että kyllä se tuopillinen olutta on hirviän hieno juttu parin tunnin mättötreenien jälkeen.

      Olen sinänsä samaa mieltä näkemyksestäsi siitä miksi joskus tulee tapahtumissa tissuteltua ja avasit kieltämättä minulle jotain ymmärryksen ovia.
      Ollen nähnyt sellaistakin että olutta roudataan mukaan vain siksi että sitä ”pitää” roudata mukaan. Mutta roudaisivatko nämä ihmiset sitä mukaan mihin tahansa? Niin elävöitykseen, kalastukseen kuin formulasohvalle?
      Ehkä ”ongelmani” tässä on se että en ymmärrä sitä miksi alkoholin katsotaan automaattisesti ja aina kuuluvan niin moneen(muuhunkin kuin elävöittämiseen) harrastukseen. Alkoholia pitää olla silloinkin kun ei ole pitoja menossa.

      Propsit sinulle ajanmukaisista juomista ja astioista. Ja kaikille muillekkin jotka niin tekevät. Pyrin itse myös mahdollisimman pitkälle nauttimaan vain ajanmukaisia juomia. Tosin se periaate kärsii jos joku tarjoaa viskiä.
      Samoin nostan myös hattua kaikille jotka tekevät omia juomia. Etenkin viime viikonlopun omenajuomat tehneelle 😉 Ainakin minusta ne ovat suurimman osan ajasta parempia kuin kaupan hyllystä ostetut.

      Ja tähän kohtaan pitää selitellä että olen melekoisessa vatsataudissa tällä hetkellä. Joten jos tekstini ei sisällä mitään asiaa, johtuu se siitä. Ei siksi että olisin töykeä tai tyhmä.

  2. Johan sanoo:

    Vaikuttaisi siltä, että ainakin esimerkin valossa SCA:n ”juomakulttuuri” olisi aika lailla vastaava kuin mitä arvon blogittajan ja allekirjoittaneen edustamassa seurassa, mikä ei kyllä mitenkään yllättävää ole.

    Juomien itse valmistus vaatii panostusta, mutta on toki yksi tapa lähestyä aihetta, siinä missä ruoanlaitto, musiikki, vaatteiden ompelu, haarniskoiden tai aseiden teko tai historialliset taistelutaidotkin. Juomapuolenkin taitajia onneksi on ja myös järjestäjien puolesta on aina itse tehtyä juotavaa tarjolla.

    Mistä päästään pointtiini eli hiukan outoa kuvitella keskiaikaisia pitoja ilman alkoholia, joka kuului ihan päivittäiseenkin ruokakulttuuriin. Alkoholi on siis period, ainakin oluen, siman, siiderin tai viinin muodossa.

    Mutta kiskottiinko juhlissa keskiajalla sitten kännejä? Varmaan sitäkin, ainakin täällä kotimassa, mutta arkikäytössä tuskin humalahakuisesti juotiin. Olut kun oli käsittääkseni usein laihaksi lantrattua ja vahvempaankin olueeseen tottuu säännöllisellä käytöllä (nimim. missä mun känni piileskeli!?).

    Saunominen asettaa sitten jo suurempia haasteita. Tölkkejä ei soisi näkevänsä saunassakaan, vaikka siellä nyt periodisuus kärsii muutoinkin modernien saunatilojen, sähkökiukaiden, suihkujen ja sähkövalojen takia. Ja vaikea uskoa että kaikki säätyyn ja sukupuoleen katsomatta olisivat sekaisin saunoneet. Juhlatilat, joiden yhteydessä olisi hämyisän tunnelmallinen puusauna ovat valitettavan harvassa, joten tämä on se juttu missä ehkä eniten joustetaan. Ja itse en haluaisi saunomisesta luopuakaan; se kruunaa mukavan illan.

    Tarvitseeko sitten olla kännissä? Mukava humaltuminen hyvässä seurassa rentouttaa ja kuuluu asiaan, mutta itsetarkoitus sen ei pitäisi olla. Ja onneksi taistelun suhteen kulttuuri on niin fiksua, että kännissä saati krapulassa ei minun tietääkseni ole tapahtumissa sählännyt.

    Ja mikäli elävöitetään arkea, on kyseessä edellä mainittu arkikäyttö. Matkatessa olut on lähinnä tapa säilöä juotavaksi tarkoitettua nestettä, eikä kännäys näin kuulukaan olla osa ”ulkoilmaelävöitystä”, mihin liittyy toki myös keskeisesti harrastuksen turvallisuuskysymykset.

    Pidetään se näin.

    – J

  3. knotte sanoo:

    Sen kummempia fiksua tekstiä kommentoimatta tuohon taistelukohtaan:
    Jos on ottanut hörpynkin, ei kentälle ole asiaa. Krapulassakin katsotaan neljä kertaa mitä tehdään.

  4. Hyväri sanoo:

    Kuinkakohan paljon tervehenkiset yleisurheilukisat saisivat kävijöitä nykyään, jos siellä ei olisi kaljatelttaa? Entäs rokkifestivaalit? Alkoholin merkitys on noussut ainakin suomalaisessa yhteiskunnassa merkittävälle tasolle. Ehkä se on vain tullut kaapista julkiseksi ilmiöksi. Samalla se on saavuttanut yleistä hyväksyntää ja vastaavasti paheksuntaa, ongelmien pintautuessa. Alkoholi on se tekosyy, joka antaa ihmisille luvan tehdä mitä vain, mitä selvinpäin hävettäisiin. Ehkä siinä on yksi syy elävöityskännäykseen. Ihmiset ovat tavattoman estyneitä, mutta kännissä saavat tuoda itseään esille ja leikkiä leikkejään.

    Itse juon ajoittain muutenkin huvitellessani. Miksen siis myös keskiaikateemaisessa huvituksessa? Hassuihin vaatteisiin pukeutuminen ei ole mulle niin haasteellista, että tarvitsisin suoriutuakseni alkoholia. Useimmiten elävöittäessäni en kuitenkaan käytä alkoholia. Se ei kuulu taistelukentälle, eikä yleisöpalvelurooliin. Kun juon, pyrin juomaan kunkin elävöittämäni aikakauden mukaisia juomia. Parasta elävöitystä mulle on totaalinen immersio, jolloin koen olevani toisessa aikakaudessa. Siinä auttaa, että eivät ainoastaan pukimeni, vaan ruoka, juoma, esineet ja infrastruktuuri ympärilläni sekä puheet ovat ko. aikakauden mukaisia. Ehkä alkoholi sumentaa myös todellisuuden rajoja sen hitusen verran, että toiseen todellisuuteen on helpompi uskoa.

    Kyllä keskiajan ihmiset ovat olleet varmasti yhtä alttiita alkoholismille kuin nykyihmisetkin. Alkoholipitoisia juomia on todella juotu arkenakin, mutta olut on ollut todella mietoa, miedompaa kuin pilsneri tai kotikalja. Viiniin on usein sekoitettu puolet vettä. Moraalisista syistä? Kyllä kai, mutta epäilemättä myös taloudellisista syistä.

    Saunominen on toinen seikka. Meidän saunamme vihtoineen on periaatteessa hyvin samankaltainen kuin koko Alppien pohjoispuolella olevan keskiaikaisen Euroopan käsitys kylpemisestä. Eri sukupuolet ovat kylpeneet samalla. Alastomuus ei ollut ilmeisesti vielä keskiajalla aivan yhtä suuri tabu kuin nykypäivänä. Kylpylät olivat myös usein bordelleja. Ja kirkko paheksui sellaisia,vaikka jopa ylläpiti itsekin kylpylöitä. Keskiajan maalauksissa näkyy ylhäisiäkin ihmisiä, miehiä ja naisia, istumassa (hatut päässä) samassa kylpyammeessa ja usein myös syömässä ja juomassa ammeen poikki asetetulta lankulta. Ehkä saunatouhua voisi keskiaikaistaa, vai meneekö raja siinä?

    • knotte sanoo:

      Kommentoin lyhyesti koska pelkään että muuten kompuroin sanoissani.
      Minua oikeasti ottaa melkolailla päähän juuri tuo että missään ei voi enää välttyä kaljateltoilta(kuinka tervehenkistä yleisurheilu nykyään muuten on? )
      En tajua miksi tapahtuma X ei voi kiinnostaa ilman kolpakkoa. Enkä varmaan koskaan tule tajuamaankaan. Olen kerran ollut Nummirockin täysin selvänä. Enkä kokenut musiikin laadun mitenkään huonontuneen tai tyttöjen rumentuneen. Lisäksi tuo että alkoholista tehdään tekosyy hölmöilylle on mielestäni säälittävää. Itse ainakaan en häpeä hölmöillä ja nolata itseni selvänä. Kuten tästä tekstistäkin varmaan huomaa. Toki jälkeenpäin sitten voi ottaa päähän. Mutta ei voi syyttää viinapulloa.

      En tuomitse sitä että tapahtumissa juo, vaan lähinnä sitä jos se on pääasia tapahtumassa kuin tapahtumassa.

  5. Ekry Karl sanoo:

    Mulla on tähän lyhyt kommentti! Alkoholi on tapahtumissa ja festuksella kivaa seurustelujuomaa, mutta valitettavasti, se on niissä vähissä tapahtumissa missä olen ollut mukana ”pilannut” mättö mahikset, koska (niin kuin kuuluukin) kaikki jotka ovat ottaneet tahi ovat krapulasa eivät suostu treenaamaan. Täytynee jotenkin jaotella mahdolliset reenit ja holit toisistaan kyllin erilleen 🙂

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s